Sedan lanseringen har de Crossplane-motoriserade superbikesen från Yamaha fått många att tråna efter att få parkera ett alldeles eget exemplar i garaget.
Till nästa säsong får både YZF-R1 och YZF-R1M uppdateringar. För vanliga YZF-R1 handlar uppdateringarna om nya färgval och en efterlängtad nedväxlingsfunktion hos quickshiftern.
När det gäller fullutrustade R1M har Öhlins Electronic Racing Suspension (ERS) uppgraderats till version 2. Det ska numera kunna arbeta snabbare och mer precist med data från den sexaxliga IMU:n för att motverka exempelvis dykande framgaffel eller squat-beteende från bakdämparen vid tuff bankörning. Eller inspirerad landsvägskörning.
Även här är quickshiftern uppdaterad till 2018 för att säkerställa mer precisa kopplingsfria växlingar. Numera är systemet dubbelverkande och tillåter nedväxlingar utan att du behöver använda kopplingen.
Via den stora TFT-skärmen kan Yamaha Ride Control (YRC) användas för att justera flera av motorcykelns funktioner men även inställningarna för quickshiftern.
ECU:n har uppdaterats och Yamaha menar att den främst anpassats att kunna hantera den nya nedväxlingsfunktionen. Systemet som modererar framhjulslyft vid acceleration, LIF, har även justerats för att förbättra kontrollen vid kraftig acceleration.
De exklusiva kolfiberkåporna har även fått ny design av grafiken till nästa säsong.