Den nya YZF-R3 från Yamaha kommer uppdaterad på många fronter och på tal om just fronter, har den fått en helt ny kåpa och kåpglas som hämtat inspiration från Yamahas MotoGP-hoj.
Enligt uppgift från tillverkaren ska tester i vindtunnel visat en förbättring på 7 procent vad det gäller luftmotstånd och det i sin tur ger en ökad toppfart med ytterligare 8 km/h. Instrumenteringen är en uppdaterad LCD-variant och lyset är nytt på YZF-R3 som har fått LED-lysen med R1-drag.
Det Yamaha har gjort med hojen är en sänking av styret på 22 millimeter och format om den 14 liter stora tanken för att då en bättre förarmiljö. En ny inverterad framgaffeln 37 millimeter från KYB tillsammans med en omarbetad gaffelkrona ska se till styrningen på hojen. Fjädringen bak från samma tillverkare har justerbar förspänning. Dubbelkolvs-ok får stopp på den 298 mllimeter stora bromskivan fram. Det sitter nya 10-ekrade fälgar på R3:an och sadelhöjden ska ligga på 780 millimeter. Viktfördelningen på denna hoj är 50/50 enligt uppgift från tillverkaren.
Motorn är en en 321 kubikcentimeter stor, bränsleinsprutad parallell-twin med dubbla överliggande kamaxlar och 4-ventilstopp. Den har fått kolvar i smidd aluminium för att hålla ner vikten som sitter i alumniumcylindrar (DiASil).
YZF-R3 kommer att finnas blått eller svart och kommer finnas ute i handeln i början av 2019.