Till 2024 visar Yamaha upp den tredje modellen av Ténéré 700. Efter basversionen som kom 2019 följde Ténéré 700 World Raid 2022 med stora tankar och lyxig Kayabafjädring.
2024 års Yamaha Ténéré 700 Extreme kan enkelt utryckas som en perfekt mix av de båda tidigare varianterna. Här får du Ténéré 700:s smidighet och låga vikt kombinerat med den fina långslagiga fjädringen från World Raid. En kombination som många efterfrågat då man kan tycka att World Raid är lite otymplig i tuff terräng och att originalfjädringen på Ténéré 700 är lite klen.
Men nu finns alltså den perfekta mixen. Här stoltserar Ténéré 700 Extreme med en closed cartridge framgaffel från Kayaba med Kashima-behandlade ytterben för extra motståndskraft från stenskott och vädrets makter. Fjädringsvägen mäter in på hela 230 millimeter fram och 220 bak. Plus 20 millimeter jämfört med Ténéré 700. Detta ger en markfrigång på 260 millimeter som enkelt tar dig över både stock och sten. Fjädringen är fullt justerbar både fram och bak vilket ger stora möjligheter att skräddarsy dämpningen efter vikt och körstil.
Fler saker som ger Yamaha Ténéré 700 Extreme mer terrängduglig är de bredare ”rallyfotpinnarna” av titan som ger bättre grepp och lägre tryck mot sulan samt den plana rallysadeln. Framskärmen är tvådelad där den främre delen är högt monterad för ökad frigång för lera och den bakre delen låg för att skydda motor och kylare mot stenskott och lersprut. Vidare får Extreme originalmonterade kylarskydd av aluminium samt en biffigare kedjestyrare. Looken i genuint blått och gult med guldfärgade fälgar flörtar vilt med 80-talet då den första Yamaha Ténéré såg dagens ljus redan 1983. Yamaha Ténéré firar med andra ord 40 år i år!
Yamaha Ténéré 700 Extreme: Höjdpunkter
*Fullt justerbara KYB-framgafflar på 43 mm med Kashima-beläggning och 230 mm fjädringsväg (20 mm mer än Ténéré 700)
*Fullt justerbar KYB piggyback-stötdämpare bak med 220 mm fjädringsväg (20 mm mer än Ténéré 700)
*260 mm markfrigång (20 mm mer än Ténéré 700)
*Uppkopplad vertikal TFT-display på 5 tum med tre lägen och Rally Raid-display i ”roadbook”-stil som tillval
*Lätta titanfotpinnar med bra grepp och 35 % större yta
*Plan sadel med ytterligare 20 mm stoppning som ger en högre sadelhöjd på 910 mm
*Högt monterad framskärm
*Kylarskydd i aluminium
*Kedjestyrare i robust utförande
*Guldanodiserade ekerhjul i aluminium